SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 535 >>

بَاب الْأَذَانِ لِلْأَعْمَى

41. A'manın Ezan Okuması

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ وَسَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ ابْنَ أُمِّ مَكْتُومٍ كَانَ مُؤَذِّنًا لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ أَعْمَى

 

Aişe (r.anha)'dan rivayet edildiğine göre; "İbn Umm-i Mektum a'ma olduğu halde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e müezzinlik yapardı.”

 

 

Diğer tahric: Müslim, salat

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis "A'ma’nın ezanı caizdir" diyenler için bir de İmam Nevevî'nin beyanına göre Şafiî alimleri, beraberinde gözü gören bir müezzin bulunduğu vakit, amanın müezzinliğini caiz görürler. Bunu, ya­nında Hz. Bilal varken İbn Ümm-i Mektum'un müezzinlik yapmasına ben­zetirler. Fakat amanın yalnız başına müezzinlik yapmasını mekruh görürler.

 

Beraberinde gözü gören bir müezzin bulunduğu zaman amanın ezan oku­masının caiz olduğunda imamlar arasında görüş birliği varsa da, bazı Hane­fî imamları da amanın yalnız başına müezzinlik yapmasının mekruh olduğu görüşündedirler. Bu alimlerce kerahet a'mamn namaz vakitlerini bilemeyişinden ileri gelir. Çünkü müezzinlik yapabilmek namaz vakitlerini bilmeye bağlıdır. Yanında gözü gören birisi bulununca bu kerahet ortadan kalkar. Hatta cemaat içerisinde imamlığa a'madan daha layıkı bulunmadığı vakit a'manın imamlık yapması tercih bile edilir. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Tebuk gazasına gittiği vakit Medine'de kendi yerine a'ma birisi olan İbn Ümm-i Mektum'u bırakmıştı. [bk. 595 no'lu hadis.]